Visual Art Rally 2019

Visual Art Rally 2019

Het seizoen is voor ME Rally dit seizoen begonnen. Helaas niet met het resultaat wat we gehoopt hadden maar we zijn gestart. Ook dit jaar gaat het team met de rijders Eduard Eertink en Michiel Klein Horsman het doen met de Peugeot 206. De auto is verder ontwikkeld en heeft onder andere een nieuwe, kortere versnellingsbak gekregen. Verder zijn er aanpassingen gedaan aan het onderstel en is alles weer eens goed na gelopen.

De Visual Art Rally werd dit jaar verreden op zaterdag 13 april 2019. De avond er voor was er de mogelijkheid om de documentencontrole te doen en de auto te laten keuren. De zaterdagochtend heeft ME Rally de proeven verkend en Zaterdag middag 12:22 mocht het team starten. Tijdens de verkenning kwamen we er al achter dat er tricky situaties in de wedstrijd zaten en dat hebben we ook ondervonden.

KP1 – Kallenbroek – De Groot Achterveld B.V. 1

KP1 werd verreden dicht bij Barneveld in het gebied Kallenbroek. Deze proef werd voor het laatst in 1991 verreden tijdens deze rally. Bij deze proef hadden we tijdens het verkennen al het gevoel dat hij tricky was en snel. Dat bleek ook want in de zesde bocht lag er al een deelnemer in de sloot naast de proef. De tiende bocht ging het helaas voor het ME Rallyteam ook mis. Een navigatie fout bleek de oorzaak en de auto knalde hard tegen een brievenbus. Gelukkig konden we onze weg vervolgen met wat schade aan het rechter achterscherm en achterbumper. De rest van de proef waren we nodig om vertrouwen te tanken voor de tweede klassementsproef. Bekijk hieronder de onboard beelden van de eerste klassementsproef.

KP2 – Hell – Van den Heuvel Motorsport 1

De tweede proef was voor het ME Rallyteam dat we even vertrouwen konden tanken na wat er allemaal gebeurd was op KP1. De proef met een klein stukje onverhard erin stond bekend als een snelle proef waar je hard kunt gaan. Deze proef werd zonder grote kleerscheuren uitgereden. De spiegels gingen er deze proef wel aan door het strakke rijden van Eduard. Bekijk hieronder de onboard beelden van de tweede proef:

KP3 – Watergoor – Visual Art 1

De  derde klassementsproef was een klassementsproef over het industrieterrein in Nijkerk. Deze proef ging bij verschillende bedrijven over het terrein heen. Het vertrouwen was weer een beetje terug in de auto en we konden hier wat tijd inlopen op diverse concurrenten.  Helaas bleken onze tijden niet goed genoeg. We waren hard aan het rijden volgens ons gevoel maar de tijden bleven helaas achter.

KP4 – Kallenbroek – De Groot Achterveld B.V. 2

Opnieuw stond in het eerste boucle de proef bij Kallenbroek op het programma. Deze proef waar we de eerste keer flink de fout in gingen bleek ons dit keer beter te passen. Tijdens het verrijden van de proef kwam er steeds meer regen en sneeuw waardoor de omstandigheden niet makkelijker werden.

Service

Tijdens het servicen van de auto bleek de schade mee te vallen en hebben we geconstateerd dat we zonder problemen verder konden komen.

 

KP5 – Hell – Van den Heuvel Motorsport 2

De vijfde klassementsproef wilden we er echt voor gaan zitten en onze tijden verbeteren. Dit lukte aardig tot we een lekke band kregen. We hebben nog geprobeerd zo lang mogelijk door te rijden maar uit eindelijk kwamen we erachter dat hij toch echt vervangen moest worden. Tijdens het verwisselen van de band kwamen we erachter dat onze krik niet goed functioneerde en met alle geluk stonden we bij een boer met een knikmops met palletvorken erop. Deze heeft onze auto een stukje omhoog getild en zodoende konden wij onze band vervangen en onze proef vervolgen. De auto had een flinke klap gehad en leek gewoon verder te kunnen. Tijdens de verbinding naar proef 6 hing het rempedaal behoorlijk los en hadden we alleen remkracht helemaal onderin. Dit liet ons twijfelen om door te gaan maar we hebben het wel geprobeerd.

Helaas geen onboard beelden beschikbaar van deze proef.

KP6 – Watergoor – Visual Art 2

Met weinig gevoel in de remmen en beslagen ruiten startten we klassementsproef zes alsnog. Deze industrieproef die over verschillende bedrijfsterreinen ging viel ons wel goed. De remmen bleken gewoon te werken ondanks dat ze helemaal onderin zaten en het raam werdt beter en beter. De proef begon met regen en sneeuw maar werd steeds beter. We hebben deze proef gewoon uitgereden.

KP7 – Kallenbroek – De Groot Achterveld B.V. 3

De natte proef bij Kallenbroek werd na 2 keer verreden te zijn door 100 deelnemers slechter. Opdracht aan Eduard Eertink en Michiel Klein Horsman om de proef zonder problemen door te komen en op de service de auto voor de laatste twee proeven klaar te maken. Ook al deed het klassement er niet meer toe toch gingen we hard van start. Er werd wel minder risico genomen omdat de proef er slechter bij lag.

Service 2 

Tijdens de service werd het probleem met de remmen opgelost en alles na gelopen. 10 minuten voor tijd kwamen we erachter dat door de lekke band de veer er door te zijn geklapt. Als we niet de verstevigde steunen hadden was deze door de motorkap heen gegaan. Maar met dit euvel bleek het onbegonnen werk om de wedstrijd uit te rijden.

 

Bekijk meer beeldmateriaal op onze Facebookpagina.

Helaas was deze wedstrijd niet in ons voordeel met ruim 30pk meer als de 206 rally cup auto’s konden we ze niet voorblijven. We gaan nader onderzoeken hoe we dit kunnen verbeteren en we top aan de start kunnen staan tijdens de ELE Rally 24 en 25 mei aanstaande.

 

We bedanken deze wedstrijd onze sponsoren en de officials verdienen zeker een pluim dat ze met dit weer hebben gezorgd dat de wedstrijd goed verliep.

Sponsoren:

Mercedes Baan Twente

Hartholt Olie

Innovationsoft

Webprodie

Michiels Computerhulp

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *